Alternativer Prisstrategier


Prissetting Strategier Den eneste gangen da prisinnstillingen ikke er et problem, er når du er en 8220price-taker8221 og må sette priser på den pågående prisen, eller selge ingenting i det hele tatt. Dette skjer vanligvis bare under nesten perfekte markedsforhold, hvor produktene er nesten identiske. Mer vanlig er prisbeslutninger blant de vanskeligste som en bedrift må gjøre. Ved å vurdere disse vedtakene er det viktig å skille mellom prisstrategi og taktikk. Strategi er opptatt av å sette priser for første gang, enten for et nytt produkt eller for et eksisterende produkt i et nytt markedstaktikk handler om å endre priser. Endringer kan enten være selvinitierte (for å øke lønnsomheten eller som forfremmelsesmiddel) eller som svar på endringer i utlandet (dvs. i kostnader eller priser på en konkurrent). Prisstrategien bør være en integrert del av markedsplasseringsbeslutningen, som i sin tur avhenger av din overordnede forretningsutviklingsstrategi og markedsføringsplaner. Bedrifter legger vanligvis ikke inn en enkelt pris, men snarere en prisstruktur som reflekterer variasjoner i geografisk etterspørsel8217 og kostnader, markedssegmentkrav, kjøpstidspunkt, ordrenivåer, leveringsfrekvens, garantier, servicekontrakter og andre faktorer Som følge av rabatter , godtgjørelser og markedsføringsstøtte, selger et selskap sjelden i samme fortjeneste fra hver enhet av et produkt som det selger. Her vil vi undersøke syv prisjusteringsstrategier: geografisk prising, prisrabatter og godtgjørelser, salgsfremmende priser, diskriminerende priser og produktmiksprising. Geografisk prissetting (Cash. Counter trade. Barter) Geografisk prissetting involverer selskapet i å bestemme hvordan man kan pris sine produkter til forskjellige. Kunder på forskjellige steder og land. For eksempel bør selskapet belaste høyere priser til fjerne kunder for å dekke de høyere fraktkostnadene eller en lavere pris for å vinne tilleggsvirksomhet. Et annet problem er hvordan man får betalt. Dette problemet er kritisk når kjøpere mangler tilstrekkelig hard valuta for å betale for sine kjøp. Mange kjøpere ønsker å tilby andre varer i betaling, en praksis som kalles mothandel. Amerikanske selskaper blir ofte tvunget til å delta i mothandel hvis de ønsker virksomheten. Tellerhandel kan utgjøre 15-25 prosent av verdenshandelen og tar flere former: byttehandel, kompensasjonsavtaler, tilbakekjøpsavtaler og offsett. Barter 8211 Den direkte utveksling av varer, uten penger og ingen tredjepart involvert Kompensasjonsavtale 8211 Selgeren mottar en prosentandel av betalingen i kontanter og resten i produkter. En britisk flyprodusent solgte fly til Brasil for 70 prosent kontanter og resten i kaffe. Tilbakekjøpsordre 8211 Selgeren selger en plante, utstyr eller teknologi til et annet land og godtar å akseptere som delvis betalte produkter produsert med det medfølgende utstyret. En amerikansk Kjemisk selskap bygget en plante for et indisk selskap og aksepterte delvis betaling i kontanter og resten i kjemikalier produsert på anlegget. Offsett 8211 Selgeren mottar full betaling i kontanter, men samtykker i å bruke en betydelig sum penger i det landet innen en angitt tidsperiode. For eksempel selger PepsiCo sin cola sirup til Russland for rubler og godtar å kjøpe russisk vodka til en viss pris for salg i USA. Prisrabatter og godtgjørelser Rollen som rabatt Tilbyr rabatter kan være en nyttig taktikk som følge av aggressiv konkurranse av en konkurrent. Diskontering kan imidlertid være farlig, med mindre det er nøye kontrollert og uttalt som en del av den generelle markedsføringsstrategien. Rabattering er vanlig i mange næringer 8211 i noen er det så endemisk å gjengi normale prislister praktisk talt meningsløst. Dette er ikke å si at det er noe spesielt galt med prisrabatt, forutsatt at du får noe spesifikt du vil ha i retur. Problemet er at selskapene altfor ofte blir involvert i en kompleks struktur av kontanter, mengder og andre rabatter, mens de ikke får absolutt ingenting i retur, bortsett fra en lavere fortjenestemargin. La oss se kort på hovedtyper av rabatter som er felles i dag. Kontant - og oppgjørsrabatter 8211 Disse er ment å bringe inn betalinger raskere. Men siden slike rabatter må være minst 2,5 per måned for å ha noen reell effekt, betyr dette at du betaler din kunde en årlig rente på 30 bare for å få inn penger som skyldes deg uansett. Dessuten tar kunder ofte alle rabatter som tilbys, og betaler fortsatt ikke, slik at du mister begge veier. Mye bedre, tror vi, er å eliminere disse rabatterene i sin helhet og introdusere et effektivt kredittkontrolsystem, eller endre forretningsbetingelsene, slik at du i stedet kan legge til et tilleggsgebyr på forfalte kontoer. Mens du kan miste noe med å gjøre dette, vil disse trolig være de verste betalerne uansett. Hvis noen kunder ikke betaler deg i flere måneder, er du sannsynligvis bedre ute og prøver å vinne andre som vil. Mengde rabatter 8211 Problemet med disse er at når de blir formalisert på en publisert prisliste, blir de en fast del av prisstrukturen, og dermed kan deres innflytelse gå tapt. Hvis du ikke er veldig forsiktig, selv om de kanskje har hjulpet deg med å vinne virksomheten til å begynne med, er det i det lange løp den eneste effekten de har å ødelegge fortjenestemarginen. Som en generell regel, kun publisere det aller minste antallet rabatter 8211 dine aller største kunder vil trolig prøve å forhandle noe ekstra uansett. Hold også kvantumrabatter små, slik at du holder noe i reserve for når kundene dine gjør noe ekstra for deg, for eksempel å tilby deg eneste forsyning, eller som en del av en spesiell kampanje. Salgsfremmende rabatter 8211 Dette er den beste typen rabatter fordi de gjør at du kan beholde makten til å være fleksibel. Det kan være ganger når du vil gi ekstra boost til salg 8211 for å skifte et gammelt produkt før du starter en oppdatert for eksempel. Til tider som disse spesialtilbudene eller kampanjetilbudene kan være nyttige. Men prøv å tenke på uvanlige tilbud 8211 en større pakningsstørrelse for samme pris eller en 8221 fem for p-risen på fire 8221 kan ofte stimulere mer interesse enn en rett prosentrabatt. De sørger også for at sluttbrukeren får minst noen av fordelene, som ikke alltid skjer med andre typer rabatter. To andre poeng å huske er Sørg for at du beholder kontroll over dine spesielle kampanjer, med et bestemt mål, en begynnelse og et sluttpunkt. Husk å si opp dem når de har overlevd deres brukbarhet. Sørg for at tilbudene dine er knyttet til salg og ikke bare til ordre. Ellers kan du oppdage at bestillinger til deg er oppe for en stund, bare for å bli fulgt av en barren periode mens kunden din leverer sluttbrukeren fra sine akkumulerte aksjer. Klart vil rabattrollen variere fra en type virksomhet til en annen, og ikke alle kommentarene ovenfor gjelder for deg. Dels vil din evne til å minimere rabatter, eller eliminere dem helt, avhenge av ikke-prisfordelene ved produktet. Men uansett hva du er i, bør du alltid spørre deg selv hva dine rabatter skal oppnå, om de er effektive, og hvor lenge de forventes å vare. Vanligvis behold standardrabatter lavt for å opprettholde maksimal fleksibilitet og sikre at de er i samsvar med din generelle markedsførings - og prisstrategi. Kampanjeprisstrategier Bedrifter kan bruke flere prisingsteknikker for å stimulere tidlig kjøp: Loss-leader prissetting 8211 Supermarkeder og varehus reduserer ofte prisen på godt Kjente merkevarer for å stimulere til ytterligere butikkrafikk. Dette lønner seg dersom inntektene på tilleggsavgiften kompenserer for de lavere marginene på) sjefslederobjektene. Produsenter av tapsleder merker vanligvis mot at denne praksisen kan fortynne merkevaren og bringe klager fra forhandlere som tar opp listeprisen. Produsenter har forsøkt å hindre mellomleddene fra prisleder for tapsleder gjennom lobbyvirksomhet for vedlikeholdslovgivning, men disse lovene er tilbakekalt. Spesielle arrangement priser 8211 Selgere vil etablere spesielle priser i visse årstider for å trekke inn flere kunder Kontantrabatter 8211 Autoforetak og andre forbruksvarebedrifter tilbyr kontantrabatter til å oppmuntre til kjøp av manufacturers8217-produkter innen en angitt tidsperiode. Rabatter kan bidra til å rydde varebeholdninger uten å kutte oppgitt listepris. Lavrentefinansiering 8211 I stedet for å redusere prisen kan selskapet tilby kundene lav rentefinansiering. Bilprodusentene har selv annonsert ikke-rentefinansiering for å tiltrekke seg kunder. Lengre betalingsbetingelser 8211 Selgere, spesielt kredittforetak og autoforetak, strekker ut lån over lengre perioder og reduserer dermed månedlige utbetalinger. Forbrukerne bekymrer seg ofte mindre om kostnaden (dvs. renten) av et lån og mer om de har råd til den månedlige betalingen. Garantier og servicekontrakter 8211 Bedrifter kan fremme salg ved å legge til en gratis eller lavpris garanti eller service kontrakt. Psykologisk diskontering 8211 Denne strategien innebærer å sette en kunstig høy pris og deretter tilby produktet til betydelige besparelser. Promotional-pricing strategier er ofte et nullsum spill. Hvis de jobber, konkurrenter Kopier dem og de mister deres effektivitet. Hvis de ikke virker, spilder de penger som kunne ha blitt satt inn i andre markedsføringsverktøy, for eksempel å bygge opp produktkvalitet og service eller styrke produktbilde gjennom annonsering. Diskriminerende prisstrategier Bedrifter justerer ofte sin grunnpris for å imøtekomme forskjeller i kunder, produkter, steder og så videre. Prisdiskriminering skjer når et selskap selger et produkt eller en tjeneste til to eller flere priser som ikke reflekterer en proporsjonal kostnadsforskjell. I første grads prisdiskriminering belaster selgeren en egen pris til hver kunde, avhengig av intensiteten i hans eller hennes etterspørsel. I annen grad pris diskriminering, betaler selgeren mindre til kjøpere som kjøper et større volum. I tredje grad prisdiskriminering belaster selgeren forskjellige beløp til forskjellige kjøperklasser, som i følgende tilfeller: Prissetting av kundesegmenter 8211 Ulike kundegrupper belastes forskjellige priser for samme produkt eller tjeneste. For eksempel tar museer ofte en lavere opptaksavgift til studenter og eldre borgere. Prismodell for produktformat 8211 Forskjellige versjoner av produktet 8216prisen varierer forskjellig, men ikke proportionelt til sine respektive kostnader. Bildepris 8211 Noen selskaper pris samme produkt på to forskjellige nivåer basert på bildeforskjeller på. En parfymeprodusent kan sette parfymen i en flaske, gi den et navn og et bilde, og pris det på resten. 50. Det kan sette samme parfyme i en annen bottel med et annet navn og bilde og pris det på Rs.200. Kanalprissetting 8211 Coca-Cola bærer en annen pris avhengig av om den er kjøpt, en fin restaurant, en fastfood-restaurant eller en salgsautomat. Sted prissetting 8211 Det samme produktet er priset forskjellig på forskjellige steder, selv om prisen på tilbud på hvert sted er det samme. Et teater varierer fra seteprisene i henhold til publikumsinnstillinger for forskjellige steder. Tidsprissetting 8211 Prisene varierer etter sesong, dag eller time. Offentlige tjenester varierer energitallene til kommersielle brukere etter tid på dag og helg versus hverdag. Restauranter belaste mindre til 8220årene bird8221 kunder. Hotell belastes less8217 i helgene. Hoteller og flyselskaper bruker avkastningspriser, hvorved de tilbyr lavere priser på usolgte inventar like før den utløper. Coca-Cola vurderte å øke sine salgspriser på varme dager ved bruk av trådløs teknologi, og redusere prisen på kalde dager. Men kundene så likte ideen om at Coke forlot det. For prisdiskriminering til arbeid, må det være visse forhold. For det første må markedet være segmentert og segmentene må vise ulike intensiteter av etterspørsel. For det andre, medlemmer i lavere prissegment. Må ikke kunne videreselge produktet til høyere pris segmentet. For det tredje må konkurrentene ikke kunne undersell firmaet i høyere prissegmentet. For det fjerde skal kostnaden for segmentering og politisering av markedet ikke overstige ekstrainntektene som følge av prisdiskriminering. For det femte må øvelsen ikke avlede kundevilje og dårlig vilje. For det sjette må den spesielle formen for prisdiskriminering ikke være ulovlig. Som følge av avregulering i flere næringer har konkurrentene økt bruken av diskriminerende priser. Flyselskaper belaster forskjellige priser til passasjerer på samme fly, avhengig av sitteklassen tidspunktet på dagen (morgen eller natt coach) ukedag (arbeidsdag eller helg) sesongen person8217s selskap, tidligere virksomhet, av status (ungdom, militær, eldre statsborger) og så videre. Flyselskaper bruker avkastningsposisjoner for å sikre så mye inntekt som mulig. Datateknologi gjør det lettere for selgere å utøve diskriminerende prissetting. For eksempel kan de bruke programvare som overvåker customers8217 bevegelser over nettet, og tillater dem å tilpasse tilbud og priser. Nye applikasjoner gir imidlertid også kjøpere mulighet til å diskriminere mellom selgere ved å sammenligne priser øyeblikkelig. Prisinnstillingslogikken må endres når produktet er en del av en produktmiks. I dette tilfellet søker firmaet et sett med priser som maksimerer profittene på den totale blandingen. Prising er vanskelig fordi de ulike produktene har etterspørsels - og kostnadsinterrelasjoner og er underlagt ulike grader av konkurranse. Vi kan skille mellom seks situasjoner som involverer pris for produktblanding: produktlinjeprising, valgfri prisfastsetting, prisfastsetting for fangeprodukt, todelt prissetting, biproduktpriser og produktbinding. Produktlinje Prissetting 8211 Selskaper utvikler normalt produktlinjer i stedet for synlige produkter og introduserer pristrinn. I mange handelslinjer bruker selgere veletablerte prispunkter for produktene i deres linje. En menns klærbutikk kan ha menn8217-drakter til tre prisnivåer: Rs800, Rs.1500 og Rs.4500. Kunder vil assosiere med lave, gjennomsnittlige og høye kvalitetsklær med de tre prispoengene. Selgeren8217s oppgave er å etablere oppfattede kvalitetsforskjeller som begrunner prisforskjellene. Valgfri funksjon prising 8211 Mange selskaper tilbyr valgfrie produkter, funksjoner og tjenester sammen med deres hovedprodukt. Bilkjøperen kan bestille elektriske vinduskontroller, defoggers, lysdæmpere og en utvidet garanti. Prissetting er et krevende problem bilselskaper må bestemme hvilke elementer som skal inkluderes i prisen og hvilke tilbud som alternativer. Restauranter står overfor et lignende prisproblem. Kunder kan ofte bestille brennevin i tillegg til måltidet. Mange restauranter pris deres brennevin høyt og maten er lav. Matenes inntekter dekker kostnader, og brennevin gir fortjeneste. Dette forklarer hvorfor servere ofte presser hardt for å få kundene til å bestille drinker. Andre restauranter pris deres brennevin lav og mat høy til å tegne i en drikkemengde. Fargeproduktpris 8211 Noen produkter krever bruk av tilleggsartikler eller fanger, produkter. Produsenter av barbermaskiner og kameraer ofte pris dem lave og sette høye markeringer på knivblad og film, henholdsvis. En mobiloperatør kan gi en mobiltelefon fri hvis personen forplikter seg til å kjøpe to års telefontjeneste. Tredjeprisprissetting 8211 Servicefirmaer engasjerer seg ofte i todelt prissetting, bestående av et fast gebyr pluss en variabel bruksavgift. Telefonbrukere betaler minimum månedlig avgift pluss kostnader for samtaler utover minimumsnummeret. Fornøyelsesparker tar opp et entréavgift pluss avgifter for rides over et bestemt minimum. Servicevirksomheten står overfor et problem som er knyttet til captive-produktprising, nemlig hvor mye å lade for basistjenesten og hvor mye for den variable bruken. Fastavgiften skal være lav nok til å indusere kjøp av tjenesten, da fortjenesten kan gjøres på bruksavgiftene. Biproduktpriser 8211 Produksjonen av visse varer kjøttvarer, petroleumsprodukter og andre kjemikalier, resulterer ofte i biprodukter. Hvis biproduktene har verdi til en kundegruppe, bør de bli priset på deres verdi. Eventuell inntekt på biprodukter vil gjøre det lettere for selskapet å belaste en lavere pris på hovedproduktet dersom konkurranse tvinger det til å gjøre det. Produkt-Bundling priser 8211 Selgere ofte bunte produkter og funksjoner. Ren bundling oppstår når et firma kun tilbyr sine produkter som et bunt. Ved blandet pakking tilbyr selgeren varer både individuelt og i bun-dles. Når du tilbyr et blandet pakke, belaster selgeren normalt mindre for pakken enn hvis varene ble kjøpt separat. En bilprodusent kan tilby en opsjonspakke på mindre enn kostnaden ved å kjøpe alle alternativene separat. Et teaterfirma vil prise et sesongabonnement på mindre enn prisen for å kjøpe alle forestillinger separat. Fordi kunder kanskje ikke har planlagt å kjøpe alle komponentene, må besparelsene på prispakken være betydelig nok til å få dem til å kjøpe bunten. NESTE LES Hva er MarkedsføringskommunikasjonKursmål: Å forstå ulike opsjonsstrategier som kan brukes med et bearish perspektiv. Når en investor mener at enkelte aksjer eller markedene er ledet lavere, er det mange måter å implementere opsjonsstrategier for å dra nytte av denne utsikten. Dette kurset vil dekke risikoen og potensielle fordeler av noen av disse strategiene. Hvem bør ta denne kursen: Intermediate and Advanced students Kursbeskrivelse: quotOptions Strategier i en Bearish Marketquot er utformet for å avsløre de forskjellige måtene som alternativer kan begrense risiko eller øke fortjenesten på et Bear Market. Dette kurset drøfter de ulike alternativstrategier som utnytter et Bear-marked. Kurskapitler Kapittel 1 - Introduksjon Innledningen setter grunnlaget for forskjellene mellom Bear Market Options-strategier og direkte aksje - eller indekseierskap. De tre viktigste fordelene med Bear markedsalternativ mulighet for beskyttelse, begrensning tap, genererer inntekt er introdusert. Ved avslutningen av dette kurset og før den avsluttende quiz skal studenten være komfortabel med alle Bear-markedsstrategiene. Kapittel 2 - Kjøpspakker I dette kapittelet er kjøp av putter diskutert i to former - kjøp av putter i forbindelse med aksjekjøp eierskap og kjøp av setter som en spekulativ strategi. Forskjellene mellom disse to strategiene er forklart. Kjøpet av setter med aksjer er forklart som en beskyttende strategi, mens kjøp av setter seg selv er spekulativ og gir løftestang i et Bear-marked. Kapittel 3 - Avdekkede samtaler Dette kapittelet gir diskusjon om bruk av samtaler på et Bear-marked. Maksimal fortjeneste og maksimalt tap forklares sammen med krav til marginvedlikehold av avdekkede samtaler. Dette kapittelet har et interaktivt eksempel som illustrerer disse punktene ved utløpet. Kapittel 4 - Dekket samtaler For dette kapitlet presenteres fordelene med dekket samtaler. Dette kapittelet forklarer hvordan dekket samtaler ligner på beskyttende setter mens du oppregner maksimalt gevinst og risiko forbundet med dette. Kapittel 5 - Indeksinnlegg Bruken av indekssett i et Bear-marked er forklart her. Det viktige behovet for å ha den spesifikke indekskampen din, er stresset, sammen med forskjellene i oppgjørstyper av amerikansk og europeisk stil. Kapittel 6 - Vertikale sprekker Vertikale sprekker for et Bear-marked er introdusert i kapittel 6. Disse spreadsene kan være debet eller kreditter og forklares og forhåndsføres for de følgende to kapitlene. Kapittel 7 - Bear Put Spread I dette kapittelet beskrives bruken av en Bear-spredning. Maksimal fortjeneste og tap beregninger er forklart. Dette kapitlet forklarer også hvordan dette spredningen er en debetspredning og avviker fra et kredittspread. Kapittel 8 - Bær samtalespredning For dette kapittelet beskrives bruken av et Bjørnropsspredning. Likhetene og forskjellene mellom denne spredestrategien og Bear-spredningen sammenlignes og kontrasteres. Konklusjon Konklusjonen kortfattes om hvordan minimering av tap kan balanseres med begrensninger på profittpotensialet ved hjelp av disse bearish strategiene. KursressurserOptions Pricing Intrinsic Value (Samtaler) Et anropsalternativ er i-pengene når den underliggende sikkerhetsprisen er høyere enn aksjekursen. Intrinsic Value (Puts) En put-opsjon er i-pengene hvis den underliggende sikkerhetsprisen er lavere enn aksjekursen. Bare alternativer for pengene har egen verdi. Det representerer forskjellen mellom den nåværende prisen på den underliggende sikkerheten og opsjonsutnyttelseskursen eller strykprisen. Tidsverdi Tidsverdien er en premie som overstiger egenverdi før utløpet. Tidsverdien forklares ofte som beløpet en investor er villig til å betale for et alternativ over egenverdien. Dette beløpet reflekterer håp om at opsjonsverdien øker før utløpet på grunn av en gunstig endring i underliggende sikkerhetsprisen. Jo lengre tid tilgjengelig for markedsforhold for å jobbe for investorer, desto større blir tidverdien. Hovedfaktorer som påvirker opsjoner Premiumfaktorer med betydelig innvirkning på opsjonspremie inkluderer: Utbytte og risikofri rente har en mindre effekt. Endringer i underliggende sikkerhetspris kan øke eller redusere verdien av et alternativ. Disse prisendringene har motsatte effekter på samtaler og setter. For eksempel, når verdien av den underliggende sikkerheten stiger, vil en samtale generelt øke. Imidlertid vil verdien av et sett generelt falle i pris. En nedgang i den underliggende sikkerhetsverdien har generelt motsatt effekt. Strike-prisen bestemmer om et alternativ har egenverdi. En opsjonspremie (indre verdi pluss tidsverdi) øker generelt ettersom opsjonen blir ytterligere i pengene. Det reduseres ettersom alternativet blir mer dypt ute av pengene. Tid til utløp. som diskutert ovenfor, påvirker tidsverdien av en opsjonspremie. Generelt, som utløpstilganger, reduseres eller elimineres nivåene av en alternativtidsverdi for både putter og samtaler. Denne effekten er mest merkbar med alternativer for pengene. Effekten av underforstått volatilitet er subjektiv og vanskelig å kvantifisere. Det kan vesentlig påvirke tidsverdien av en opsjonspremie. Volatilitet er et mål for risiko (usikkerhet), eller variabilitet av prisen på en opsjoner som ligger til grunn for sikkerheten. Høyere volatilitetsestimater indikerer større forventede svingninger (i begge retninger) i underliggende prisnivåer. Denne forventningen gir generelt høyere opsjonspremier for både satser og samtaler. Det er mest merkbare med alternativer for pengene. Effekten av en underliggende verdipapirutbytte og den nåværende risikofrie renten har en liten, men målbar effekt på opsjonspremier. Denne effekten reflekterer kostnaden for å bære aksjer i en underliggende sikkerhet. Bærekostnaden er den potensielle renter betalt for margin eller mottatt fra alternative investeringer (for eksempel en statsskatt) og utbyttet fra å eie aksjer direkte. Prissetting tar hensyn til opsjoner sikret verdi, slik at utbytte fra aksjer og renter betalt eller mottatt for aksjeposisjoner som brukes til sikring av opsjoner, er en faktor. For en mer grundig diskusjon av opsjonspriser, vennligst ta valgprisklassen. Offisielle OIC Sponsorer Denne nettsiden diskuterer børshandlede alternativer utstedt av The Options Clearing Corporation. Ingen uttalelse på dette nettstedet skal tolkes som en anbefaling om å kjøpe eller selge en sikkerhet, eller å gi investeringsrådgivning. Alternativer innebærer risiko og er ikke egnet for alle investorer. Før du kjøper eller selger et alternativ, må en person få en kopi av egenskaper og risiko for standardiserte alternativer. Kopier av dette dokumentet kan hentes fra megleren, fra hvilken som helst børs hvilke alternativer som handles, eller ved å kontakte Options Clearing Corporation, One North Wacker Dr. Suite 500, Chicago, IL 60606 (investor service stift). kopi 1998-2017 Alternativet Industrirådet - Alle rettigheter reservert. Vennligst se vår personvernerklæring og vår brukeravtale. Følg oss: Brukeren anerkjenner gjennomgang av brukeravtalen og personvernreglene som styrer dette nettstedet. Fortsatt bruk utgjør aksept av vilkårene som er angitt deri.

Comments

Popular Posts